Vi leverer kurser i Scrum og andre principper baseret på Agile og Lean. Vores kurser i Agile Lean Leadership (ALL) samler det bedste fra disse principper og generaliserer og udvider dem, så de kan bruges i hele organisationen. Kursustilbuddene består på nuværende tidspunkt af seks et-dages kurser:

Se en liste over offentlige kurser her....

Kursusoversigt

Appetizer 1

Denne en-times præsentation giver folk en forståelse for Agile Lean Leadership (ALL), dets baggrund og fordele. Det bliver også tydeligt, hvorfor det er nødvendigt at bryde ud af den neo-Tayloristiske fascination med hierarkier. Den varer ca. en time og er gratis.

Appetizer 2

Denne præsentation giver deltagerne en klar forståelse af de praktiske detaljer som kan og bør adresseres i organisationer der går i gang med at bruge Agile Lean Leadership (ALL). Den varer ca. en time og er gratis.

1 Introduction

En introduktion til baggrunden, tankegangen bag, principperne og strukturen fra Scrum, Kanban og generelle principper fra Agile og Lean. Kurset giver indsigt i begreber som konstant forbedring, empirisk proceskontrol, selvorganiserende teams, og det at tackle og skabe mening i komplekse miljøer. Kurset dækker desuden estimering og risikovurdering samt de grundlæggende principper i forhold til prioritering. 

1a Scrum Master/Operations Owner

Dette kursus gennemgår principper og de praktiske aspekter ved Scrum Master rollen. Fokus er i dette kursus på det interne virke i Teamet eller Cirklen. Det handler om “Scrum Masteren”, “Team Masteren”, “Coachen”, “Vej-rydderen” eller som på engelsk “the Chief Operating Officer” - driftslederen. Denne person ser på de interne forhold i organisationen, menneskene, processerne og på adfærdsmønstrene. Fokus er på at optimere, fjerne forhindringer og konstant at lære.

Halv-dags kursus: Scrum Master Advanced

Denne udvidede Scrum Master træning er et tre-timers kursus, der uddyber og bygger ovenpå det originale Scrum Master kursus med relevante emner. Kursets formål er at ruste Scrum Mastere ydeligere til at håndtere de udfordringer og mangeartede opgaver der ligger i Scrum Master rollen. Kurset bygger ovenpå det originale Scrum Master kursus med udvidet teori, praksisreflektion og muligheder for diskussion og problemløsning.

1b Product Owner/Strategy Owner

Principperne bag og arbejdet, der ligger i rollen; fokus på kunden eller klienten som Teamet eller Cirklen betjener. Product Owner-rollen går også under andre navne: “Strategy Owner”, “Team Kaptajn” eller “CEO” - den administrerende direktør. Denne person har ansvaret for, at der skabes den bedst mulige værdi ud af indsatsen, og har altid blikket rettet udad. Han eller hun fokuserer på kunder, konkurrenter og samfundet som helhed og går målrettet efter at skabe så meget værdi som muligt, med de ressourcer der er tilgængelige (inklusiv tid).

2 Foundation

En dybdegående diskussion omkring det grundlæggende ALL mønster for at opbygge en organisation der er hurtig, pålidelig, modstandsdygtig og innovativ. Det handler om at facilitere positiv forandring. Vi ser på hele sammenhængen, også historisk. Hvad er ledelse i denne sammenhæng? Kendetegnene på og byggeklodserne til en agile organisation.

Målet er at udvikle en helt særlig kultur baseret på tillid, konstant forbedring, faglig stolthed, indefrakommende motivation og en anerkendelse af kompleksitet. Hvordan der skabes initiativer, der kan fremme denne kultur. 

3 Executive

Dette er en kompakt introduktion til baggrunden bag og tankesættet indenfor Scrum, Agile og Lean samt de grundlæggende mønstrene fra ALL: i praksis er det en komprimeret version af kursus #1, #2 og #4. Her læres de forskellige teknikker til monitorering, estimering, risici-vurdering og basal prioritering. Der lægges desuden vægt på de grundlæggende mønstre, der er nødvendige for at opbygge en organisation, der er hurtig, pålidelig, modstandsdygtig og innovativ. Derudover er der fokus på, hvordan man bedst organiserer sig i forhold til at kunne håndtere kompleksitet, udvikle tillid, konstant forbedring, faglig stolthed og en øget indre motivation.

4 Practition

Dette kursus, gennemgår de mønstre, templates og metoder der kan bruges til at tage ALL i brug i det daglige arbejde og udvikling. Hvordan en organisation kan designes og skaleres på tværs af mange teams, projekter og initiativer. Beskrivelserne starter altid med periferien, med de reelle kunder og derefter arbejdes der ind mod service-teamene i midten. Kurset kommer desuden ind på hvordan arbejde delegeres,muligheder og udfordringer håndteres og eskaleres, samt hvordan kriser kan tackles i en agil organisation. Kurset dækker også praktiske anliggender som ansættelser, kontrakter og forskellige begrænsninger, der ikke kan ændres på (lovgivning f.eks.).

5 Teams Advanced

En introduktion til principperne bag Teams i ALL og det at være et Team-medlem. Teamet har de nødvendige færdigheder og kompetencer og skaber de konkrete løsninger? Kurset kommer med inspiration til, hvordan man bedst tilpasser sig til at arbejde i et Team eller i Cirkler. Hvad gør man på det personlige plan. Nogle arbejder helst alene i en ekspertfunktion, det bliver så til en slags en-mands Team. Kurset kommer desuden ind på, hvordan man deltager i arbejdet med konstant forbedring og som en del af en lærende organisation. Vigtigheden af at acceptere udfordringer og udvikle nye kompetenceområder; at arbejde for at fremme gennemsigtighed og gensidig respekt.

6 Specifications Advanced

Dette kursus handler om de specifikationer, der bruges af Teams til at udføre deres arbejde., Kurset går i dybden med praksisser, der kan tages i brug for at opnå en fælles forståelse i et team samt teknikker til at beskrive komplekse opgaver på en letforståelig måde. Målet er at kunne beskrive og skabe fælles forståelse for “Hvorfor” opgaven skal løses, “Hvad” der skal gøres, “Hvornår” det skal gøre og for “Hvem”, når der arbejdes på komplekse opgaver. Traditionelle specifikations-metoder er ikke tilstrækkelige; de skaber for mange misforståelser, hvilket fører til situationer, hvor arbejde må gøres om eller har utilsigtede bivirkninger. Der undervises i kommunikationsteknikker, user stories, state event tables, story maps, acceptanskriterier etc. Fokus er desuden på, hvordan møder og reviews bedst faciliteres og ledes.

Afhængigheder

  • Appetizer 1 og 2 er ikke en betingelse for at kunne deltage på de andre kurser.

  • Kursus 1 er en forudsætning for at kunne tage kursus 2, men kursus 1 kan dog også kan være opfyldt ved at have gennemført et Certificeret Scrum Master (CSM) eller Certificeret Scrum Product Owner (CSPO) kursus.

  • Kursus 1 er en forudsætning for at kunne tage kursus #1a og #1b.

  • Kursus 1a er en forudsætning for at kunne tage kursus 5, men 1a er også opfyldt af at have gennemført et Certificeret Scrum Master (SCM) kursus.

  • Kursus 1b er en forudsætning for at kunne tage kursus 6, men 1b er også opfyldt af at have gennemført et et Certificeret Scrum Product Owner (CSPO) kursus.

  • Kursus 2 er en forudsætning for at kunne tage kursus #4.

  • Kursus 3 består af en kombination af 1, 2 og 4 for ledere, kurset har derfor mindre fokus på Scrum, Kanban og Agile på Team-niveau.

Online kurser

Et-dages kurser i Agile Lean Leadership, der bliver undervist online, følger et andet forløb sammenlignet med de fysiske kurser, fordi det virtuelle format lægger op til en en helt anden kursus gennemgang.

Et fysisk kursus varer en hel arbejdsdag, til sammenligning består det tilsvarende online kursus af 2 x 3 timers undervisning, der følger denne tidsplan: 8:30-11:30 og 12:30-15:30. Et online kursus består af seks lektioner med ti minutters pause imellem hver lektion. 

For at kompensere for den kortere undervisningstid på online kurser, er det nødvendigt at deltagerne laver nogle forberedelser på forhånd. Ved de fleste kurser medfølger et “Fugleperspektiv” som er en skriftlig gennemgang af kursets indhold. Ved nogle kurser vil der dog i stedet for læsemateriale være en video, der introducerer kurset. Når materialet er læst eller set vil der være et opfølgende spørgeskema at udfylde, der har til formål at sikre den bedst mulige læring. Den tredje og sidste del af forberedelsen består af at nedskrive 3-5 spørgsmål, som medbringes til undervisningen om emner, der kan diskuteres eller gennemgås. Det er vores erfaring at aktiv forberedelse giver kursister en langt større forståelse for kursets indhold.

Indholdet på vores online kurser er kompakt og fokuseret, men vi prioriterer altid aktiviteter med fokus på dialog, interaktion og fælles forståelse også. Vi forudsætter at deltagerne har læst “Fugleperspektivet” og har det tilgængeligt til at referere til. Forvent derfor gerne et vist tempo på kurserne. 

Ca. en uge efter kurset tilbyder vi deltagerne et et-times retrospektiv til opfølgning- og afklaringsspørgsmål. Dette er ikke obligatorisk, men det skaber mulighed for at kunne stille spørgsmål inden den afsluttende online test. 

Det er vores erfaring at formatet af 2 x 3 timers online undervisning udgør det maximale som deltagere kan drage udbytte af på en dag. Det er derfor vigtigt at deltagere prioriterer tid til forberedelse for at få det fulde udbytte af kurset. For at sikre tilstrækkelig interaktion mellem underviseren og deltagerne vælger vi enten en begrænsning på 10-12 deltagere til et kursus eller vi indsætter en ekstra underviser til hold med et større antal end dette.

Print Friendly, PDF & Email