Estimation eller planning Poker er et velkendt og udmærket værktøj at få estimeret både størrelsen af arbejdet ved en given opgave eller løsning, værdien af en given løsning, og ikke mindst få folk til at diskutere de forskellige løsninger og nå til en rimelig fælles forståelse. Vi har skrevet en artikel om det her…

Vi er klar med en ny udgave af vore Agile Cards i en version 3.0, der inkluderer det populære værktøj Estimation Poker. I denne udgaver er der flere serier af kort, så sættet også kan bruges til at estimere værdi, kompleksitet og konfidens. Serierne er

    • Estimation/Planning Poker. Dette er den klassiske version, der blev gjort populær af Mike Cohn, kortene anvendes til at i estimere numeriske størrelser, såsom omfang af arbejde eller forretningsværdi. Kaffekoppen er et signal om at der skal holdes pause, jeg kan ikke mere. Spørgsmålstegnet burde egentlig ikke bruges, kun hvis en af gruppen helt ærligt mener “Jeg aner ikke hvad I mærkelige mennesker taler om!”. Se her…
    • T-shirt Estimation. For de situationer, hvor talrækken i Estimation Poker, synes at være for detaljeret, eller hvor man ikke har tid til den detaljerigdom. Nogle Teams bruger T-shirt estimeringen tidligt i projektet, hvor der endnu er spuunkel viden. Det er normal praksis at lade Small, Medium og Large svare til 2, 5 og 13 respektive. Se her…

 

 

  • Kano Estimation. Bruges hvis man ønsker at anvende marketing guru professor Kanos teknik for at evaluere features og kvaliteter, læs evt. mere her… eller her…. Kano skelner imellem de følgende typer egenskaber
    • Too Small. Denne feature er for lille for en bruger eller kunde at tillægge den selvstændig værdi. Den har kun værdi i en større sammenhæng, som en enkelt legoklods der kun har værdi for brugeren sammen med resten af sættet.

    • Too Big, denne feature må bryde ned for at kunne sammenlignes med andre

    • Reverse. Denne feature er simpelthen irriterende for brugeren, og bør naturligvis undgås. Store omkostninger i produktudvikling ses ofte vedrørende ting, der reelt har en negativ effekt på brugerne.

    • Exciter. Denne feature får brugeren til at sige “Wow, kan man også det!”, altså noget han ikke ville forvente eller måske slet ikke kunne formulere.

    • Must Have. Brugeren vil ikke kunne acceptere produktet uden denne feature, som et hotelværelse uden seng. Det er vigtigt at få opdaget Must Have features, da brugeren ofte ikke selv udtaler dem, de forventer, at enhver ved, at de har brug for det.

    • Tallene i Estimation Poker bruges så på de to sidste kategorier i Kano’s univers: Indifferent og Satisfier. “0” anvendes til at signalere “indifference”, brugeren en ligeglad, “whatever”. Resten af tallene bruges til at udtrykke hvor stor en kvantificerbar tilfredshed brugeren mener at opleve ved en given feature. Måske er han dobbelt så tilfreds med at få gratis parkering end han er ved at få gratis morgenmad under hotelbesøget. Værdien på en Satisfier kan brugeren kvantisere, Must Have skal bare være der, og Exciter er nyt og spændende men svært at sammenligne med andre ting. Se her…

  • Cynefin Estimation. Bruges til at få folks vurdering af graden og typen af viden, de har, omkring en sag. F.eks. kan man bruge dem til at bede et Team om vurderingen af hvad de ved om læsningen af en opgave. Princippet er defineret af Dave Snowden og kaldes Cynefin, det er en måde at vurdere vores cognitive relation til en given sag, ved vi hvordan tingene hænger sammen, ved vi hvor hvro vi kan finde viden, har vi nogle eksperimenter, der kan udføres for at finde viden eller er vi simpelthen fortabte og må handle på intuition. Læs vores udmærkede artikel her… Se her…
  • Confidence Estimation. Denne serie af kort bruger en teknik fra Daniel Kahneman. Når en given diskussion er tilendebragt, så lige inden sagen lukkes, så spørg gruppen/Teamet om at tilkendegive, hvor sikre de er på at de har nået en fælles forståelse af det, der er blevet diskuteret. Ganske ofte vil  den, der måske ikke rigtig kom til orde i diskussionen her have en chance for at melde ud at han eller hun ikke er helt trygge ved situationen. En gang imellem kan denne metode fange en situation, der eller ville være gået upåagtet hen. Se her.

Sættet kan købes på vores web-shop. Prisen er DKK 35,00 incl. moms for et sæt i en transparent plast æske med kort til en person i, plus forsendelse. Gå til web-shoppen her…

Det er også muligt at købe 10 sæt i bulk, uden plastæsker til DKK 250 plus forsendelse her…