Musical excellence

Getting the best full-range speaker units in cabinets that match preserves the details of the music in an optimal way. Details, you never dreamt of, will present themselves. Three-dimensional sound stages will capture you. The joy of listening will be renewed.

Dansk

 

Design, æstetik og akustisk kvalitet

Quali-fi højttalere har kabinetter i bambus, der er et enestående bæredygtigt materiale. Påvirkningen af jordens økosystem er en meget positiv bivirkning ved vores brug af bambus. For det er plantens akustiske og æstetiske kvaliteter der gør den til det oplagte materialevalg til højttalerkabinetter.

Ved fremstillingen af de plader vi anvender til vores kabinetter flækkes bambusrørene i stave, hærdes og lamineres horisontalt. Resultatet af lamineringsprocessen er en bambusplade som i sig selv er utrolig lyddød og dermed resonansdæmpende i langt højere grad end de materialer der normalt anvendes til fremstilling af højttalere.

Med hjælp fra den nyeste CNC-teknologi og dygtige håndværkere udnytter vi bambusplantens naturlige skønhed i enkle og smukke kabinetter der trækker tættere forbindelser til skulptur- og møbelkunst end traditionel audiodesign.

Den enkle rene linier i kabinetterne kombineres med fuldtone højttalerenheder af højeste kvalitet.  Fuldtoneenhederne deltajerer lyden utroligt og fylder rummet på en måde, der sjældent matches. Igen er den enkleste løsning ofte den optimale

Hos Quali-Fi mødes auditiv- og visuel oplevelse i ét værk som forener bæredygtighed, æstetik og akustisk kvalitet. Uden grænser. Uden kunstige opdelinger. Uden filter.

Vores produkter omfatter:

Højttalerkabinetter

For de fleste almindelige mennesker, der lytter til musik derhjemme, betyder ordet ”højttaler” en kasse med 2 til 3 enheder monteret over hinanden. Disse flervejssystemer, hvor musikken reproduceres via separate enheder til bas, mellemtone og diskant er i dag de mest udbredte og vil for mange være indbegrebet af en højttaler. For at få et flervejssystem til at fungere må lyden først passere gennem et delefilter, som splitter den op i forskellige frekvenser og sender dem videre til de rigtige enheder.

Det lyder måske enkelt nok, men faktisk er det uhyre vanskeligt at bygge et delefilter, der ikke farver lyden og lader de enkelte frekvensområder smelte sammen på den rigtige måde. Udover at være svære at få til at fungere rent lydmæssigt kræver flervejssystemer temmelig kraftige forstærkere for at producere lyd.

Bedre kabinetter giver bedre lyd, elementært min kære Watson

Det er en gammel sandhed blandt musikere, at små forstærkere lyder bedre på optagelser, og det er selvfølgelig også tilfældet, når musikken afspilles. Derfor er der adskillige fordele – såvel i forhold til miljøet som akustiske – ved at tænke anderledes, når højttalerkabinettet designes. Horn med fuldtone-enheder er typisk langt mere effektive end flervejssystemer, fordi de ganske enkelt skal flytte mindre luft foran membranen og kan drives med en mindre forstærker. Dermed bruger de mindre energi og har samtidig mindre risiko for at forvrænge lyden. Her på siden finder du en kort gennemgang af forskellige typer kabinetter og horn.

Det almindelige basreflekskabinet

Basrefleks er en meget almindelig kabinettype, der øger lav-frekvensområdet, giver højere effektivitet og/eller mulighed for at bruge mindre kabinetter med større enheder. Denne kabinettype omdanner og sender lavfrekvenssignaler fra bagsiden af højttaler-enheden til lytteren via en åbning, eller port, i kabinettet. For at opnå det optimale output skal portens længde og diameter afstemmes meget nøjagtigt i forhold kabinettets størrelse og enhedernes egenskaber.

Fordele

  • Maksimal bas i forhold til kabinettets størrelse, hvis kabinettet performer optimalt.
  • Mulighed for mindre kabinetstørrelse til større enheder
  • Forholdsvis enkel konstruktion

Ulemper

  • Sensitive overfor selv små afvigelser i enheders egenskaber
  • Bassen kan virke løs og buldrende

Kvartbølgehorn

En hornhøjttaler anvender et horn til at matche højttalermembranen med den omgivende luft. I princippet forstærker hornet ikke lyden i sig selv, men giver en bedre kobling mellem højttaler-enheden og luften. Et velbygget horn har den effekt, at det overfører en større mængde elektrisk energi fra spolen til luften, hvilket betyder at højttalerenheden kommer til at virke langt større end den i virkeligheden er.

Størrelsen af hornet varierer afhængig af frekvensen. Diskanthorn er meget små 2-3 cm, mellemtonehorn markant større ca.30-60 cm og bashorn meget store – typisk et par meter.

Det giver sig selv, at så store horn ikke er forenelige med en almindelig bolig, så derfor udviklede højttalerpioneren Paul Voight i 1930’erne det såkaldte kvartbølgehorn eller slet og ret: Voight Hornet. En konstruktion som siden har høstet stor anerkendelse blandt lydentusiaster verden over.

Kvartbølgehornet er en kombination, en syntese af et resonerende kabinet (som basreflekskabinettet), transmission line og horn. Konstruktionen består af en foldet, konisk pibe foret med lydabsorberende materiale. Idéen er, at lydbølger fra bagsiden af højttaler-membranen gradvist reflekteres og absorberes ned gennem piben så ingen af de resonanser der opstår inde i kabinettet sendes ud gennem højttaler-enheden. Den nederste del af piben fungerer som et horn, mens den øverste del virker som et langt kompressionskammer.

Transmission line

Et Transmission Line kabinet har en lang kanal indvendigt i højttaler kabinettet. Denne kanal er typisk dæmpet med dæmningsmateriale og opsuger eller reducerer lyden fra højttalerenhedens bagside. Kanalen designes i fórhold til højttalerenhedens egenskaber, typisk er den udført som på illustrationen, kanalens tværsnit bliver mindre og mindre jo længere man kommer væk fra enheden og frem imod mundingen.

Denne konstruktion giver en meget præcis og veldefineret bas og har derfor mange tilhængere iblandt folk der sætter pris på musik med meget rytmisk indhold, percussionsinstrumenter osv.

Konstruktionen er dog ikke særlig effektiv idet det meste af lyden fra bagsiden af enheden opsluges af dæmpningen. Man kan betragte en transmission line some et omvendt horn, og rent intuitivt forstås det at et sådant ikke er særlig effektivt.

Mozart og Händel er bas-refleks/transmission line hybrid konstruktioner.